ICA för smarta familjer

Inlagd: 8 maj, 2012 av Peroca Ström

ICA har bra kundservice och rabattsystem

ICA är de matvaruhus i Sverige med bästa kundservice. Kurs i kundservice får många anställda gå på. Det visar en undersökning av kundservice i matvaruhandeln. En klar förbättring i jämförelse med förra året på ICA, där man internt förra året satte extra fokus på ämnet. Personal gick på kurs i kundservice. Det gav resultat. Kunderna är mycket nöjda med den service de möter på ICA. Det visar den femte undersökningen av belåtenhet med kundservicen i svensk matvaruhandel. Bättre kundtjänst får man leta efter.

Mer mat för pengarna på ICA

Undersökningen är gjord av branschorganet Mermatförpengarna, som expertkontrollerar kundbemötande och matpriser. Med en samlad poäng på 80 procent har ICA förbättrat sig med hela 20 procentpoäng i förhållande till förra året. Det är den högsta poängen bland alla matvaruhus i Sverige. Det är ICA naturligtvis glada över. Man har arbetat mycket förra året med att förbättra kundservicen, så det är härligt att kunderna upplever det, menar man. Men man kan säkert bli ännu bättre, så arbetet är verkligen inte slut än, menar ICA-managern.

Bra kundtjänst ger mer pengar tillbaka

Glada och nöjda kunder är avgörande för ICA, och verksamheten arbetar konstant på att förbättra sin service. Kurs i kundservice står högt på agendan. Det ökande fokus på kundservice speglar sig också i ICAs omsättning. ICA är välmående. Enligt SvD Näringslivs granskning tjänar flera ICA-handlare bra och det troligen tack vare bland annat bra kundtjänst i matvaruhuset. Rolf Karlsson, ägare till Ica Maxi på Grafiska vägen i Göteborg, var en som drog in bra med pengar för år 2010. Hans butik omsatte då mer än en halv miljard och vinsten landade på cirka 28 miljoner kronor. Det gjorde att han själv kunde plocka ut hela 17 miljoner kronor i aktieutdelning från sin verksamhet samt ge sig själv en månadslön på cirka 400 000 kronor. Som en jämförelse tjänade han även drygt tio gånger mer än Sveriges statsminister. Här kan man inte tala om kundservice kundtjänst utan medborgarnyttan.

Utbildning i kundservice betalar sig

Slutsatsen är att utbildning i kundservice betalar sig. Undersökningen fastslår att det även betalar sig att arbeta med bra kundbemötande. För ICA gäller det att med rätt utbildning och personalutveckling för att säkerhetskälla att kunderna får positiva upplevelser i butiken, när de möter kompetenta medarbetare som kan matvaror. Detta stämmer väl med en av de anonyma människor som har hjälpt till att undersöka servicenivån på ICA: – Jag fick hjälp ganska omgående i kassan. Kassörskan ställde inte så många frågor utan scannade snabbt in mina matvaror först och sedan blev det betalning direkt. Kassörskan var väldigt energisk med att få betalt.

ICA är dragloket

Generellt set visar undersökningen att servicenivån i den svenska matvaruhandeln blir bättre och bättre från år till år. ICA är dragloket i denna för konsumenterna förtjänstfulla utveckling. ICA har även starkt bidraget med att priserna på baslivsmedel haft en mycket gynnsam prisutveckling under senare år för till exempel en tvåbarnsfamilj. Om du behöver 3 dl grädde är valet enkelt. ICA:s egen grädde är godast och ca 4 kr billigare, eller ca 30 % billigare än Arlas. Det är inte ovanligt att matkontot för en familj uppgår till 50.000 kr, och då sparar du minst 15.000 kr om du handlar på ICA, inräknat då ICA:s rabattsystem och återbäring för trogna kunder. Handla smart du med!

ICA är bäst

5 kommentarer

  • ICA har den bästa kundservicen och kundbemötande man kan tänka sig. Nu startar snart möjligheten att beställa matvaror på nätet. ICA blir därmed familjens inköpsställe. Tänk bara på vilken hjälp vi får under helvetestimman. Som kund hos ICA är du alltid nöjd, bra kundbemötande och framförallt bra priser. Särskilt rekommenderas ICAs egna produkter. Många gånger 30 % billigare eller mer. Därtill kommer rabatterbjudanden som man inte kan stå emot. Vanliga famljer kan sänka sina matkostnader. Skaffa dig ICA-kortet, suveränt bra att ha under semesterresor. Kundservice är även perfekt hos ICA-banken. ICa satsar på sin kundservice vilket gör att man trivs i ICA-butiken.

  • Kundservice är ICA:s framgångsrecept

    ICA vinner hela tiden nya kunder genom framgångsreceptet som heter bästa kundservice. En bra kundservice leder till framgång eftersom företaget får behålla sina kunder och får ett bra rykte om sig. Tänk er att kunden möter en leende expedit som är på bra humör, en expedit som är villig att hjälpa till och som välkomnar kunden till ICA. Detta får kunden att må bra och vilja återkomma till samma ställe. För Ica innebär det att kunden kommer tillbaka och handlar hos dem igen och detta genererar pengar. Alltså kundservice är ICA:s framgångsrecept.

    Att använda kundservice som ICA:s framgångsrecept är även en bra marknadsföring. Reklam kanske kan locka till sig kunden men en kundservice av världsklass gör att ICA får behålla kunden. Vid ett bra kundmöte känner sig kunden bra och kommer även att rekommendera sina vänner att handla hos ICA. Den bästa marknadsföringen för ett företag är mun till mun metoden. Men en bra kundservice förs ryktet vidare och lockar till sig nya kunder som i sin tur lockar ännu fler kunder. Detta resulterar i att kundservice är ICA:s framgångsrecept och ICA behöver varken lägga mycket tid eller pengar på att hitta nya kunder då gamla kunder ständigt återkommer och även drar med sig nya kunder.

    För att företaget skall kunna ha ett kundbemötande utav världsklass måste kundtjänstpersonalen även lära sig konflikt hantering. Vid klagomål och konflikter som eventuellt uppstår måste personalen kunna behålla lugnet och inte ge sig in i gräl. Självklart är det inte lätt att lyssna på kunder som klagar, men en behjälplig och sansad kundtjänstpersonal tjänar ICA på. Personal som lär sig den rätta kommunikationstekniken kan därmed lättare hantera konflikter. Kunden kommer gärna tillbaka till samma ställe och handlar om personalen varit trevlig och behjälplig även när allt inte fungerar som det ska. Och där har vi ännu en gång bevis på att kundservice är ICA:s framgångsrecept.

  • Bästa kundtjänst har ICA
    Ett bra liv, är ett gott och hälsosamt liv. Tillsammans med ICA bli det enklare att skapa ett gott och hälsosamt liv. Med färska och goda råvaror från butikerna, går det som en dans att laga bra mat som hela familjen kan samlas kring och njuta av.

    För att kunna erbjuda kunderna det absolut bästa finns ICA kundtjänst. Det är en tjänst som gör det möjligt för ica-handlarna, att enkelt kunna ta reda på vad konsumenterna tycker och önskar. Med kundkontakt blir det lättare för dem att ta reda på kundernas åsikter om varorna, utbudet, bemötandet i butikerna, erbjudanden och butiksmiljöerna. Det ska vara smidigt att använda sig av kundtjänsten. Frågor besvaras och det märks, att för ICAs personal är det viktigt att lyssna och ta hänsyn till synpunkterna angående butikerna.

    För att kundtjänsten ska vara så effektiv som möjligt, finns det alltid personal som kan besvara kundernas olika frågor. I och med den kunniga och duktiga personalen, besvaras de oftast på ett bra och förståeligt sätt.

    Genom en kundtjänst kan synpunkter, nya tankar och idéer förbättra butikerna och deras utbud. Med kundtjänst får butikerna och personalen information från konsumenterna om vad som kan bli bättre, men de får även reda på, vad det är som redan är bra och fungerar. Allt för att tillfredsställa kunderna och utvecklas, samt fortsätta med det som fungerar.

    Kundtjänst finns både på nätet och i butikerna. På nätet finns det även vanligt förekommande frågor och svar som kan få saker och tinga att klarna. Att personalen värdesätter kundernas åsikter märks, och är något som verkligen genomsyrar butiksmiljöerna. Man känner sig välkommen och blir motiverad till att handla god mat.

    Det är enkelt att leva ett bra liv med god mat, mat som kommer från de som lyssnar till kundernas åsikter.

Lämna en kommentar